Escriure. Posar-te davant d’un
full en blanc i permetre que les lletres vagin construint les paraules que
puguin reflectir allò que vols expressar. I dient això, em ve al cap el silenci
com una forma també d’expressar. A vegades, no cal dir rés. A vegades, callant
pots dir molt. Paradoxes en un món
complex, ple d’interessos i de manca d’una ètica corrent de l’amor, d’una ètica
del respecte per les altres vides i per la vida de “la planeta”, que és qui ens
suporta, de moment. M’agrada dir la planeta, com si parlés la llengua francesa.
La planeta, la Terra que ens ha parit, que ens dóna les eines per tal que poguem
desenvolupar-nos. I ens miro, a nosaltres, les criatures humanes, que creixem i
ens nodrim dels seus recursos amb tanta irreverència, amb tanta
irresponsabilitat , egoïsme i ignorància.
A voltes crec que tenim una
esperança. Quan escolto l’Arcadi Oliveres (just ens ha deixat el dia 6 d’abril).
O veig una entrevista de la Gemma Nierga. O miro les companyes d’activisme. Moltes
vegades hi veig què significa ser una bona persona. I avui , per a mi , la
bondat és la més gran de les virtuts. Fins fa poc ho era la intel·ligència.
Serà que m’estic fent gran.
Estic començant a entendre el
significat de la paraula ecofeminisme que conecta amb la idea d’una nova mirada
envers a la manera com ens orgnanitzem. Miro i veig com l’economia és al centre
de la vida, la maneja . Els negocis ho mouen tot. L’afany de lucre no té límits
i significa la mort literal de moltes. L’ecofeminisme vol donar-li la volta a
això i posar la vida al centre de l’economia. Però , què vol dir això? Què vol
dir posar la vida al centre?
En altres latituds, com Centre
Amèrica, o al Sud global, en economies agràries i de subsistència, a on les dones
lideren moviments de reivindicació dels seus drets lligats a la terra i als
recursos naturals front a empreses multinacionals extractivistes, que
impossibiliten el seu dia a dia, és més fàcil entendre el concepte
d’ecofeminisme, del qual ja parlava la Vandana Shiva a la Índia.
En el nord global, els moviments
ecofeministes es poden entendre des d’una mirada transformadora del sistema
econòmic de manera que es comprengui la interdependència de la vida amb la
protecció del medi natural. Així , incideix
en posar en valor i al centre les tasques que permeten la reproducció de la
vida i del sistema, entenent que el sistema productiu no pot ser depredador i
ha de tenir una escala de valors on la vida digna sigui el més important i l’economia giri al voltant d’aquesta
idea.
És necessari un canvi de model
productiu i energètic. Li donem les
voltes que li donem, “la planeta” té els recursos i l’espai que té, no més. La
qualitat de l’aire, els aqüífers i la terra són vitals. A més, parem atenció en
com d’interdependents som, entre nosaltres i del medi natural. Les persones ,
totes, en molts moments de les nostres vides ens necessitem. Qui ha de donar aquest servei de cures?
Entenem les cures com un bé? Cal regular aquest tema? Cal deixar-lo en mans del
mercat, qui pugui que pagui i qui no...?
La conceptualització de
l’economia neoliberal no vol pensar en tot això. No accepta la vulnerabilitat ,
si més no no s’ha de mostrar gaire. No accepta la imminència del canvi
climàtic. No mira la pobresa a la cara i en tot cas, si la veu, no vol saber de
les causes que la provoquen. Encara defensa la mà miraculosa que tot ho
endreça, la “mà invisible” de la que Adam Smith parlava al 1776, quan va
escriure “La riquesa de les nacions”, en un context força diferent de l’actual,
però que ja apuntava maneres (l’explotació, l’extractivisme, les diferències
abismals entre classes socials i la injustícia ja hi existien aleshores). Però
és que dia a dia tenim més mostres de que aquesta teoria no és certa. On és la
“mà invisible” quan els agricultors no recullen la fruita perquè el mercat els
la paga per sota preu de cost. El mercat té massa imperfeccions. El sistema
capitalista deriva en l’acumulació de riquesa en poques mans i expulsa moltes
persones que literalment li sobren.
Aquesta economia global, mal anomenada,
de lliure mercat, expulsa a moltes persones i les obliga a viure en la misèria;
externalitza molts costos que es tradueixen en atacs continus al medi ambient,
a persones i animals. Aquesta economia, que no entén d’empatia, solidaritat,
respecte per la vida, té com a conseqüència la contaminació, la despossessió,
el sofriment evitable de moltes.
Òbviament, les persones volem
llibertat de moviment. I hem de trobar una fórmula per a permetre la llibertat
d’acció dins d’un marc normatiu que permeti la nostra creativitat com a éssers
i la dignitat de vida per a tothom. D’alguna manera hem de decidir en nous
processos constituents quin model d’estat volem, quin pes ha de tenir, quines lleis
fem per a una convivència que faci la vida digna de totes una realitat.
Parlem de feminisme quan es
reivindica el valor imprescindible de les cures, un treball que l’economia
capitalista ha invisibilitzat, aprofitant el marc del patriarcat. Una economia
que ha estat possible pel treball gratuït que s’ha assignat a les dones i sense
el qual la societat no pot sostenir-se. I parlem d’ecofeminisme quan volem
revertir aquest model per a construir-ne un que valora les tasques de cura i
possibilita deslligar-ho del gènere i entén que les cures van més enllà de la
reproducció de la societat humana.
El dia 16 de març Dones d’Aigua ,
que treballa per aquesta transformació , va organitzar un passi del documental
Àigua Tèrbola, clausurant les II Jornades d’economia feminista de Terrassa,
aprofitant que el dia 8 va ser el Dia de la Dona i que el dia 22 serà el Dia
Mundial de l’Aigua. Dones d’aigua , grup de dones que treballa per tal que les
polítiques públiques tinguin perpectiva de gènere i s’enfoquin en els canvis
necessaris per a un model més respectuós amb la vida. Dones d’aigua col.labora
en la difusió de la Nova Cultura de l’Aigua i porta l’ecofeminisme al concret
de Terrassa en el treball de construcció d’unes polítiques públiques de l’aigua
en les que la ciutadania participi cocreant i cotreballant amb l’Administració
i la Gestora, construint una Democràcia més autèntica i participativa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Tu opinión me interesa.