Aquest dimecres passat vaig caminar,
travessant de punta a punta la nostra ciutat, per anar a escoltar dues dones,
la Fátima Aatar -antropòloga, activista feminista i antirracista- i l'Ainhoa
Nadia Douhaibi -educadora social, investigadora dels dispositius de racisme
institucional-. Era el dia contra la Islamofòbia (12 de desembre) i hi anaven a
parlar-ne.
Sentia que havia d' escoltar dues veus
femenines que viuen el problema des de dins i veure què deien i com ho deien.
Formo part de la cultura occidental i estic al mig de milionades de missatges,
de pors i d'interessos. Abstraure-se'n i tenir opinió més o menys objectiva no
sempre és fàcil. Així que aprofitar una font de primera mà, per apropar-me a la
seva mirada, a la seva experiència, em sembla una ocasió que no es pot
perdre.
La paraula islamofòbia a priori no
m’agrada i al mateix temps em genera curiositat. Em dic que ja sé que és el
racisme, la xenofòbia i em vé al cap tot el que passa en el carrer quant als
immigrants, tot el rebuig i la ràbia que hi ha i com de complicat és
contrarestar les idees de l’imaginari col.lectiu, que s’han anat agreujant a
partir dels atemptats terroristes. Recordem com es va viure l’11 de setembre de
2011 i el que va suposar mediàticament. Un atemptat al centre de Manhattan, al
centre de la “civilització”! Us adoneu de la diferència de tractament? Cada dia
hi ha atemptats arreu del món, i de
molts d’ells ni ens arriben notícies... Tornant al que volia dir, si ja hi havia
rebuig històric contra els “moros”, imagineu a partir d’aleshores. Ja totes les
persones susceptibles de ser musulmanes, àrabs o de per allà baix[1], per l’aparença, es
converteixen en sospitoses de ser terroristes, terroristes islàmiques,
radicals... Imagineu el què ha de ser viure amb aquest estigma. Ens deia la
Fàtima Aatar que ella ja no vol perdre més temps per a treure’s les etiquetes
que li posen. Va posar l’exemple aquell que explica que just quan et diuen que
no pensis en un elefant blau, passa exactament el contrari, no et treus la imatge
del pensament. Així a ella se li fa completament contraproduent afirmar que no ets
lladre, que no t’obliguen a posar-te el mocador al cap, que ets feminista i un
llarg bla,bla,bla... Ella expressà: “no em treu el son el vel o el masclisme
que ens adjudiquen, el que me’l treu és el racisme, i haver d’estar justificant-me contínuament i
sentir que estic sota sospita”.
I penso en totes les situacions que dia a
dia escolto al carrer, en les converses a diferents llocs, en les maneres com
etiquetem les persones de forma tan arbitrària i en com de difícil és anar
contracorrent, com esdevé una feina de titans fer l'intent disuasori per fer
entendre que cada persona és un món i que homogeneitzar la gent per la seva
pell o la seva aparença és una canallada, potenciada pels mitjans de
comunicació i les institucions i els mecanismes de "control" que
utilitza. I aquests aspectes són els que tractà l’Ainhoa Nadia Douhaibi. Remarcà
diferents idees:
1) l'òptica de qui pateix les
discriminacions és molt diferent de la que té qui l'exerceix. El grup
“superior” és qui decideix què és bó i què és dolent, és el que crea la norma.
2) es dóna en la societat una
estratificació en que a dalt de tot de la piràmide estaria la
"blanquitud"[2], deixant a la resta en
situació d’inferioritat, amb tot el que això comporta.
3) com més avall de la piràmide, major
homogeneització de les persones de manera que van perdent individualitat i són
englobades en el col.lectiu, susceptible de mil etiquetes arribant, en el
límit, a la deshumanització. Com més amunt, menys judicis de valor
apriorístics. En canvi, si estàs en els nivells inferiors sempre estàs sota
sospita de ser “dolent”.
4) aquells a qui no es considera persones o
no estan en el grup dominant, són el blanc de multitud d'atacs, mensyspreus,
incomprensions i injustícies, havent de justificar la seva innocència.
5) Els Estats utilitzen mecanismes de
detecció i control que comporten la criminalització racial.
L’Ainhoa va explicar la perversió de
sistemes com el Proderai (Protocol de Detecció i Intervenció en Processos de
Radicalització Islàmica a les Escoles, els centres penitenciaris i en diferents
espais de vulnerabilitat social). Són mecanismes que parteixen d’un control
d’una part sesgada de la població, amb uns criteris sense base científica i
força arbitraris. Aquests protocols creuen dades que provenen de certs
indicadors de radicalització perversos[3] amb factors de risc. És així
que ens trobem davant racisme institucional, que crea una “mirada”, darrera la
qual hi ha tot un aparell ideològic. Fer que el professorat apliqui aquests
protocols és una animalada. Reben una formació que parteix d’una sèrie de
creences que van conformant un imaginari de criminalització racial de forma que
qualsevol persona amb un fenotip X o aparença similar és potencialment un
criminal que pot estar preparant un atemptat en qualsevol racó.
En les explicacions d’ambdúes hi ha enfado
i l’entenc. Aquestes coses que ens expliquen comporten situacions injustes,
contínues, incòmodes, i que fan que s’hagi de perdre un temps de vida preciós
en combatre-les. I no pots escapar-te’n.
Deia l’Ainoha que si es vol combatre el
radicalisme islàmic potser enlloc d’estigmatitzar els nanos a les escoles o
veient terroristes arreu, hauríem d’estar fent debats de geoestratègia política
i veure on estàn les causes que possibiliten aquests fets. No es pot posar totes
les persones sota sospita a causa de la seva aparença.
Va haver a la xerrada un relat ple de bons
arguments, no exempt de ràbia que, repeteixo, prové d'una realitat que esdevé
injusta i que només seria possible canviar si fem l'esforç de mirar-nos a la
cara, de trobar-nos per a conèixer-nos. Necessitem més diàleg
intercultural. Però sobretot necessitem identificar com funcionen les
relacions de poder en un model econòmic com el nostre, capitalista, que viu de
la desigualtat creixent i la provoca, en un circuit sense fi. La causa a tants
desgavells, desigualtats, patiments és precisament la perversió intrínseca
d'aquest model econòmic depredador que no té en compte els danys que provoca.
El model econòmic neoliberal té com a objectiu la maximització de guanys i fa
servir totes les eines que pot. Necessita un relat de la por (ens treuen el
treball, venen a delinquir i a fer atemptats...), i troba una justificació de
la despesa en defensa, i aconsegueix dividir les poblacions per tal que no
lluitin contra les relacions de poder que estan establertes. Un cop acabada la
Guerra Freda es necessitava un altre enemic i se l’ha creat, tot i que sembla
que se’ls està anant de les mans... La desgràcia és que acaba patint les
conseqüències la gent més vulnerable.
Per tot això és necessari seguir fent
denúncia de les implicacions de la Llei d’Estrangeria, de les batudes per
perfil ètnic i dels acords institucionals amb el Marroc per tenir mà d’obra
barata. Tot forma part de seguir mantenint privilegis de classe i d’exprèmer i desunir
les persones. Com menys identificables siguin les causes a tanta desigualtat,
més fàcil és pels poderosos manipular les nostres vides.
Quan acabà la trobada, el debat s'ha fet
curt. Ens convé molta pedagogia, encontre entre cultures i respecte[4]. Poder parlar de quines
són les nostres pors i poder traspassar-les, desmuntar-les, canviar la mirada,
posar-li una mica d’amor i molta empatia. Hem d’aprendre a reconèixer qui és el
verdader enemic i quines són les dinàmiques d’aquest sistema depredador que
utlilitza tants mitjans per a que la gent senzilla es mantingui fragmentada i
no sigui perillosa per l’estatu quo.
Quant necessàries són trobades interculturals
des de la voluntat d'aproximació i de conèixer-nos, cadascú amb les seves fes o
espiritualitats, des de lo religiós o des de la laicitat, però amb voluntat de
saber-ne les unes de les altres! Hi ha un noi que comença a dir coses de la
seva experiència en la fe islàmica, i m'agrada com s'expressa, denota bondat el
to i les seves paraules, un noi jove que pertany a un grup de fe, i penso com
de ric seria tenir més ocasions per tal d'escoltar-nos.
[1] Penseu que a més som uns ignorants i barregem sense tenir
ni idea de què és ser àrab, què musulmà, què ...Tenim un embolic al cap que és
necessari desfer per a poder parlar amb propietat.
[2] Ara no entraré a afegir al fet suprem de ser blanc, els
altres adjectius que permeten estar al cim, “varó burgès heterosexual”, perquè
em faria entrar en altres discriminacions i estratificacions en que estem
inmerses . Ens quedem amb la “blanquitud” i el tema racial.
[3]
Es fan servir criteris com “ ha canviat de roba darrerament”, “no li agraden
les discoteques...” en edats
adolescents, quan totes sabem que precisament tot el jovent passa per moments
de grans contradiccions i canvis en l’adolescència.
[4] M’agrada
la paraula respecte perquè comporta horitzontalitat front la paraula tolerància
que denota una gran dosi de verticalitat. Qui és ningú per a tolerar a altri?
No hay comentarios:
Publicar un comentario
Tu opinión me interesa.